Componisten/uitvoerenden: Benedetto Ré | Christoph Strauss | Dario Castello
Beauties van de zeventiende-eeuwse Barok, de bloei van de instrumentale muziek.
Tegelijkertjd met de ontwikkeling van de opera kwam in de 17e eeuw ook de instrumentale muziek tot bloei. We zien muzikale vormen zich ontwikkelen zoals de canzona da sonare, de toccata, fantasia en uiteindelijk zijn vorm vinden in de sonate. Componisten die veel van dat soort vormen schreven, waren Giovanni Battista Fontana, Bartolomeo de Selma, Tarquino Merula en Dario Castello.
Voor het eerst werd muziek geschreven specifiek voor een bepaald instrument. Een belangrijke componist voor de ontwikkeling van de vioolsonate was Antonio Pandolfi Mealli.
Christoph Strauss (1575?–1631)
1. Expectans expectavi Dominum
2. Eripe me Domine (instr.)
3. O sapientia
Concerto Palatino olv. Bruce Dickey en Charles Toet
(CD Christoph Strauss – Missa Maria Concertata. Harmonia Mundi HMC 905243)
Giovanni Battista Fontana (?-ca. 1630)
4. Sonata seconda
Bartolomeo de Selma (ca. 1585–1638)
5. Fantasia a basso solo
Dario Castello (1602-1631)
6. Sonata ottava
Tripla Concordia
(CD The developing Sonata – Sonate Italiana. Stradivarius STR 33847)
Antonio Pandolfi Mealli (1624-1687)
Uit: Sonate à violino solo, Opera Terza (1660):
7. Sonata prima: La Stella
– Adagio
– Allegro
– [zonder aanduiding]
– Adagio
8. Sonata Seconda: La Cesta
– Adagio
– Allegro
– Adagio-Presto
– Adagio
Ars Antiqua Austria olv. Gunar Letzbor, viool
(CD Pandolfi – Sonate a violino solo, Arcana A 369)
Tarquino Merula (1594-1665?)
9. Canzon La Gallina a 2
Benedetto Ré (vroeg 17e eeuw)
10. Canzon à 4 in riposta
Concerto Palatino
(CD Effetti Stravaganze, Accent ACC 944102 D)
Afbeelding: St. Cecilia met zangers (schilder: Domenichino Zampieri (1581-1641))