#98. A programme with independent sound art, radiophonic projects and other audio non-visual misunderstandings and findings. Ether Snuiven #2.
Recorded live at WORM Rotterdam, 13 juni 2015.
Blaastaal. (be). (31:34).
Martijn Comes. (nl). (13:24).
Floris van Hoof. (b). – de onzichtbare hand van voltage control b. (10:24).
Uit de WORM studio.
MEER INFO;
Over Blaastaal – DJ performance door Bert Lezy.
Blaastaal (Bert Lezy, 1970) doopt zijn voelsprieten in de Nederlandse taal en draait het alledaagse gewauwel binnenstebuiten. Weerberichten, taalcursussen, verkeersinformatie, het journaal, televisiesoaps, esoterie, kookkunst en radiopraat, zowat alles moet er aan geloven. Gevonden opnames worden gekneed tot absurde audiocollages. Blaastaals herwerkte banaliteit tovert een glimlach op je gelaat. Naast de wekelijkse radio-uitzending op Radio Centraal in Antwerpen geeft Blaastaal ook Cdr’s uit. Er verschenen ook tapes bij Kerm en Taped Sounds. Een vinyl uitgave bij Ultra Eczema is in de maak. Blaastaal treedt ook op in korte performances, zoals hier vanavond bij Ether Snuiven waarbij externe merkwaardige muziek wordt gecombineerd met de collages. Bert Lezy is verder ook beeldend kunstenaar: grafiek, tekenen, illustratie, live-schilderen, video etc…
Blaastaal in korte porties:
https://soundcloud.com/blaastaal
http://blaastaal.bandcamp.com/
Over Martijn Comes met teksten van dichter Martin Reints.
Een samenwerking tussen Martijn Comes waarbij de gedichten van Martin Reints gecombineerd worden met een in de Worm/Klangendum voorbereidde live soundtrack van Martijn Comes. Als klankbron zal Martijn gebruik maken
van o.a. eigen geluidsontwerp, de mogelijkheden van de WORM studio en diverse veldopnamen. Helaas kon Martin zelf niet aanwezig zijn op juist deze avond, er wordt wel voor een vervangende live-stem gezorgd. Het radiofonische hoorspel dat aldus ontstaat wordt later in het jaar door Dr Klangendum op de concertzender uitgezonden.
Martijn; "Ik ontmoette Martin Reints tijdens een van zijn voordrachten. Zijn voordracht is voor mij op zo’n manier indrukwekkend, dat veel van zijn werk uit een stilte komt waar ik mij veilig voel. Waar het alledaagse en wereldse stopt, en waar een zuiver poetisch bewustzijn bestaat van het onzichtbare. Martin en ik zijn beiden fan van Barry Bermange zijn werk met Delia Derbyshire (o.a. ism de BBC Radiophonic Workshop). In zijn interesse voor radiofonisch werk lag ook de urgentie om hem destijds uit te nodigen voor het maken van 2 uitzendingen voor de Concertzender als producent van Inventions for Radio.
Ik heb een tijd gezocht naar teksten die mij in de juiste concentratie brengen voor dit radiowerk. Ik belde Martin na een tijd lang zoeken, en hij vertelde mij dat hij net twee lange werken af had: ‘Stretch Limo’s’ en ‘Moeras’. Ik was meteen enthousiast; het bleken twee lange gedichten die zich uitstekend lenen voor een muzikale omlijsting. Het zijn zeer meditatieve teksten en de beeldvorming is zeer sterk en elegant. Een voorproefje, het begin van ‘Stretch Limo’s’:
Ik zei iets tegen iemand
maar ik weet eigenlijk niet meer wat
en ik ben vergeten tegen wie
ik probeer me te herinneren waar het was
er kwamen zevenendertig ganzen overvliegen
en die streken verderop neer, aan de rand van het moeras
Martin Reints (1950) Geboren in Amsterdam. Publiceert bij De Bezige Bij. Vijf dichtbundels: Waar ze komt daar is ze (1981), Lichaam en ziel (1992) (bekroond met de Herman Gorterprijs), Tussen de gebeurtenissen (2000), Ballade van de winstwaarschuwing (2005) en Lopende zaken (2010). En een essaybundel: Nacht- en dagwerk (1998) (bekroond met de J. Greshoffprijs). Hij werd in 2001 en 2006 genomineerd voor de VSB Poezieprijs. Hij heeft een column op de website van De Groene Amsterdammer.
Martijn Comes (1979) is een Nederlands componist die is gespecialiseerd in nieuwe media, sound design en elektro-akoestische compositie. Hij studeerde aan de Academie voor Digital Communications en compositie voor Film aan het Conservatorium van Amsterdam (2010). Hij schreef diverse werken op basis van onderzoek in de populaire muziek, hedendaagse muziek en klassieke muziek elementen van verschillende akoestische + digitale esthetiek, compositietechnieken en sound design. ‘Infinite Spaces and Beyond’ (2014) en ‘Wolf’ (2015 ) zijn zijn meest recente albums.
Zijn werk is wereldwijd uitgezonden op vrije en onvrije radio. Hij schreef kritieken voor de omroep het netwerk van de VPRO (Vrije Geluiden) en hij is de curaterend producent en gastheer van twee nationale radioshows in Nederland, ‘Kraak Helder’ en ‘Inventions voor Radio’ op de Concertzender. Beide programma’s richten zich op het bevorderen van innovatieve electro-akoestiek en broadcast-art. Martijn deelde het podium of werkte samen met oa. Rosa Menkman, Marijn Korff de Gidts, Christian Pabst, Gwyneth Wentink, Philippe Petit, Giulio Aldinucci, Lucrecia Dalt, Freida Abtan en Scant Hef.
�