#118. Een programma over onafhankelijke geluidskunst, radiofonische projecten en andere audio-non-visuele misverstanden en vondsten. Een uitzending van Dr. Klangendum, die geheel gewijd is aan het NZZN festival dat jongstleden oktober in Rotterdam plaatsvond. Met werk van Huib Emmer, Mariëtte Rouppe van der Voort en Saskia Venegas.
Het Kubistische Leven door Huib Emmer
Uit het hol door Mariëtte Rouppe van der Voort
Tales of our times door Saskia Venegas
Jingles door Dr Klangendum
Met dank aan; Rotterdamse Popunie, NZZN Festival
Naam van compositie: Het Kubistische Leven door Huib Emmer.
Dit is een compositie voor live -electronica die geinspireerd is door de tekeningen van de Duitse kunstenaar Georg Grosz. Grosz tekende in de jaren 20 steden vanuit een cubistisch perspektief; gelijktijdigheid/ polyfonie van burgers, kinderen, pooiers, hoeren, soldaten, zakenlui, morfinisten, straten, huizen, bordelen, pleinen, warenhuizen. Geen voorgrond, geen achtergrond, maar alles gevat in 1 soort prisma. In de muziek is een vergelijkbare opstelling van geluiden; ze bewegen onafhankelijk in een eigen tempo door de tijd en af en toe worden ze aangeraakt door een regelmatige puls die richting suggereert. We kunnen hier een enorme opsomming geven van alles wat ie in zn lange leven heeft gedaan, maar laten we dat eens niet doen maar hem zelf aan het woord laten;
Naam van compositie; Uit het hol door Mariëtte Rouppe van der Voort.
Een compositie voor fluit / saxofoon en cello.
Werkzaam in Rotterdam als muziekdocente en vooral in de jaren 80/90 regelmatig betrokken als muzikant en initiatiefnemer bij diverse muzikale projecten binnen de gecomponeerde en geïmproviseerde muziek – speelde in de electro akousto groep Byte, had een duo met Ab Baars en haar eigen groep waarmee ze oa. een Ives repertoire speelde. Het stuk dat ze voor NZZN maakte bestaat uit een ‘song cycle’ die ze samen met celliste Nina Hitz uitvoert, geïnspireerd door fragmenten uit het indringende verhaal " Het hol" van Franz kafka.
Naam van compositie; Tales of our times door Saskia Venegas.
Voor piano, Percussie, electronica en viool.
Dit muziekstuk is geïnspireerd door de kleuren van de noten van de maqam saba (arabisch melodisch systeem). De compositie vangt aan met een contemplatieve benadering om tot een uitbarsting van impulsen te komen die het gebrek aan empathie van de mens door het stuk weven. Saskia Venegas is een Spaanse componiste en violiste die in Rotterdam verblijft sinds 2005. Ze behaalde de bachelor klassieke viool en daarna de master hedendaags muziek theater in Codarts. Haar eerste contact met compositie maakte ze door middel van improvisatie en dat bracht haar tot de beslissing te studeren aan het Conservatorium van Antwerpen onder de leiding van Wim Henderickx. Zij stichtte het IAL Collectief drie jaar geleden, samenwerkend met artiesten van verschillende disciplines om interdisciplinaire stukken te creëren die als hoofdtaal en uitgangspunt de muziek hebben.
bezetting; Panos Gklistis; piano, Robin Eggers; percussie
Timoteo Carbone; electronica, Saskia Venegas; viool