#20. A program with independent sound-art, radiophonic projects and other audio-non-visual misunderstandings.
Jingle
Et je bois mon ptit thé
Vincent Denieul
Sunrise #1
Vanita & Joe Monk with Fred Lonberg-Holm
5 idyll
Kathrin Grenzdörffer
Colony (radio edit)
Martin Hoogeboom
Jingle
Monster mind #2
Vanita & Joe Monk with Fred Lonberg-Holm
Nowhere in the baltic states
Kathrin Grenzdörffer
Madame bovary’s soundscape
Sara Pinheiro
The door is half open #3
Vanita & Joe Monk with Fred Lonberg-Holm
Jingle
Jingles by Lukas Simonis
MORE INFO ABOUT SOME OF THE PIECES
Kathrin Grenzdörffer;
Idyll" was onderdeel van mijn examenconcert in de zomer 2013. Het gaat over geluiden van de Rotterdamse haven en in dit geval om motoren van schepen onderwater en hoe zij in de akoestische ruimte bewegen.
"Nowhere in the Baltic States" is van 2009 en een van mijn allereerste montages met field recordings. Dit stuk was het resultaat van mijn zoektocht naar volksliederen in Letland en Litouwen in 2008. Ze staan onder spanning met de omgevingsgeluiden die ik daar opgenomen heb.
Over ‘Colony’ (radio edit) van Martin Hoogeboom;
Het is de vraag of het ethisch verantwoord is een mierennest vol te gieten met vloeibaar aluminium, af te laten koelen en vervolgens uit te graven. Maar alleen zo krijgen we een bouwwerk met gangen en verblijven te zien welke ontworpen lijkt door een alien architect. Daarnaast heeft recent onderzoek uitgewezen dat mieren regelmatig met elkaar communiceren via geluid. De meeste mieren hebben een natuurlijke wasbord en plectrum, ingebouwd in hun buik. Door tegen elkaar aan te wrijven ontstaat er geluid. Zo kan bijvoorbeeld de koningin instructies geven aan de werkers. Onderzoekers kunnen deze geluiden nu met nieuwe audio technieken vastleggen. Mieren koloniën zijn fascinerende werelden die zich als superorganismen ontwikkelen & nauwelijks door ons worden opgemerkt. Klankontwerper Theo Calis en trompettist Ed van den Berkel kregen van mij de volgende instructie voor hun improvisaties: stel je voor dat je in een herfstbos loopt. Koud, blauwe lucht, stevige wind, Hollandse wolken. In hetzelfde bos waar jij van je wandeling geniet zijn superorganismen koloniën aan het bouwen als aliens op een nieuwe planeet.
Wetenschappers Adrian Smith en Robert Hickling hebben hun mieren-audio materiaal afgestaan. Die geluiden vormen de basis van ‘Colony’. Bioloog Veljo Runnel en geluidsartiest John Grzinich hebben fieldrecordings rond mierennesten gemaakt.
Improvisaties zijn altijd uitgangspunt van mijn soundscapes. Het eindresultaat is een mengeling van zorgvuldige editing, toeval, de balans tussen bewerkte akoestische en elektronische bronnen en fieldrecordings. Dit alles gecombineerd met de wens een compact verhaal te vertellen welke meestal in nauw verband staat met de landschappen in mijn naaste omgeving.
About ‘Mme Bovary’s Soundscape’ by Sara Pinheiro;
This piece is part of a multiscreen installation by the visual artists Mieke Bal and Michelle Williams-Gamaker based on the prophetic novel from 1856, Madame Bovary by Gustave Flaubert. Emma (Madame B.) is an attentive ‘listener’ and sensitive to her surroundings. The soundtrack (both installation and the feature-lenght versions) has been developed into a series of sound-motifs that characterize Emma via sound. Listening to these sound-motifs becomes an exercise in sound-focalization. In Emma’s Soundscape, we reflect on the accumulated sounds of an individual life, which simultaneously shape and enclose the space defining her. These sounds mark and leave traces, and ultimately outline ‘her expansion into the world as well as her confinement in it’. For more information about the project please visit; www.madamebproject.com/
Sara Pinheiro is a sound practitioner. She works as a sound designer for film and as an acousmatic composer of her own. She has been developing a certain theory of sound performativity. Its base is to incorporate the theory of soundscape and musique concrète in sound for film and to assert a practice of foley art into the acousmatic world. She is currently working at the Audiovisual Center (Cas) of the Czech Film School, in Prague; and collaborating with The Institute of Sonology, in The Hague. www.sarapinheiro.com
About Monster Mind by Vanita & Joe Monk with Fred Lonberg-Holm;
Monster Mind has 3 parts;
1 Sunrise, Sunset in the Village Called City (3:25)
2 Monster Mind (7:13)
3 The Door Is Half Open (4:22)
Fred Lonberg-Holm: reading, cello, ARP 2500 analog synth, breath
Vanita Monk: reading, electric guitar, keyboard, voice, breath
Joe Monk: reading, soprano saxophone, electric guitar, breath
Recorded at Worm Studio, Rotterdam, May 28-30, 2010
All tracks recorded by Fred
Track #1 mixed and produced by Fred
Tracks #2-3 mixed and produced by Joe
All words by Vanita & Joe Monk
All music by Fred Lonberg-Holm, Vanita Monk and Joe Monk
Personnel for each track:
1 Sunrise, Sunset in the Village Called City
Fred: reading, cello, ARP 2500 analog synth
Vanita: reading, electric guitar, keyboard
Joe: reading, soprano saxophone
2 Monster Mind
Vanita: reading, keyboard, electric guitar, breath
Joe: reading, electric guitar, breath
Fred: cello, breath
3 The Door Is Half Open
Joe: reading, little instruments
Fred: cello
Vanita: reading, voice