The Game Changers: een nieuwe serie, met in de eerste aflevering het portret van Ana-Maria Avram, componiste, pianiste en dirigente.
Nadat Ana-Maria slaagde aan de National Conservatory of Music in Boekarest, studeerde ze af aan de Universiteit van Sorbonne in Parijs in 1992. In 1994 kreeg ze de Grote Prijs in de categorie Compositie van de Roemeense Academie. Ana-Maria Avram heeft sinds 1998 een nauw samenwerkingsverband met Iancu Dumitrescu, maar ze is ook haar eigen richting blijven volgen in muziek. Ze wordt beschouwd als één van de meest belangrijke Roemeense componisten van haar generatie.
Samen met Iancu Dumitrescu vertegenwoordigt ze de Hyper-Spectral trend in nieuwe avant-garde muziek en zij dirigeren het Hyperion International Ensemble. Haar muziek is spectraal, akoesmatisch en transformationeel. Avram heeft tot nu toe zo’n 160 werken gecomponeerd voor onder meer solisten, kamermuziek, orkesten, elektronische en computerondersteunde muziek. Haar werken worden uitgebracht door Edition Modern, Electrecord, Artgallery, Radio France. Ze trad op in New York, Los Angeles, Boston, Stanford, Wenen (op het Wien Modern Festival in 1992 en 1994), Parijs (verschillende malen bij Radio France en in Théatre de la Ville), Berlijn (verschillende malen in Berghain), Londen (verschillende malen in de Royal Festival Hall, LSO St Lukes), Nancy, Alicante, Lissabon, Baden-Baden, Darmstadt, Moskou, Belgrado, Istanboel, Reykjavik, Bodo, Glasgow, Tel Aviv, enzovoort.
Ze schreef haar werk in opdracht van prestigieuze ensembles, zoals het Kronos Quartet (San Francisco) XX Jahrhundert uit Wenen, solisten van l’Orchestre National de France, orkesten zoals het Bucharest Philharmonic Orchestra, Romanian National Orchestra, Romanian Radio Chamber Orchestra, l’Orchestre de Chambre de Roumanie, enzovoort.
On the Abolition of the Soul – in opdracht van Radio France – was uitgegeven op een dubbelcd: "Radio France, an Anthology of Prix Italia since 1949".
1/"Nouvel Archae" voor computerondersteunde stemmen. Geschreven in 1998 en opgenomen in de studio bij haar thuis in Boekarest. Eerst was "Archae" een stuk voor een solostem geschreven voor de Russisch-Franse zangeres Elena Vassilieva. Het is opgenomen door de componiste zelf bij Electrecord Studios en was uitgegeven op cd door Edition Modern ED MN 1004.
De computerondersteunde muziek gebruikt het stemmateriaal in een serie van spectaculaire transformaties en vermeerderingen. Novel Archae werd ook uitgegeven op een Splited Dumitrescu/Avram cd door Edition Modern EDMN 1014 in 2001.
2/"Endless Burning Fire" was geschreven in opdracht van IMEB Studios (Institute International de Musique Electroacoustique) dat helaas een paar jaar geleden failliet is gegaan. Het stuk was opgenomen in de Studio Charibde van het IMEB in Bourges en werd dat jaar, in 2006, voor de eerste keer opgevoerd op het Synthèse Festival. Al het geluidsmateriaal bevat en is geïnspireerd op geluiden van verschillende vooropgenomen brandende materialen. Er bestaat ook een tweede versie van het werk waar ensemblegeluiden aan de computerlaag zijn toegevoegd.
3/"Nocturnal" voor twee basklarinetten en computergeluiden was geschreven voor de twee uitmuntende basklarinettisten van het Hyperion International Ensemble: Tim Hodgkinson (GB) en Yoni Silver (Israel). Een vermenigvuldigde monoloog van de twee solisten, gedeeld met de geluidslaag van de elektronica, soms semionafhankelijk, dan weer een overduidelijk heterofone begeleiding. Het werk was geschreven in 2013, waarbij het elektronische deel is opgenomen in Avrams thuisstudio in Boekarest en live uitgevoerd op het festival Spectrum XXI in datzelfde jaar in Berlijn bij NK Projekt, een podium dat voornamelijk avant-garde/experimentele muziek toont, uitgevoerd door degene aan wie het kunstwerk wordt opgedragen.
4/"Metalstorm" is een project dat is opgedragen aan gitarist en componist Stephen O’Malley, een vaste gastartiest van Hyperion International Ensemble. In eerste instantie was het een werk voor een solo geprepareerde gitaar en computerondersteunde geluiden, opgenomen in de GRM studio’s in Parijs in januari 2013. Het werk dat u nu hoort is een uitgebreide versie voor elektronische geluiden, twee gitaren en ensemble. Live uitgevoerd bij NK Projekt in Berlijn tijdens hetzelfde concert als het vorige werk. Uitgevoerd door Stephen O’Malley, Guillaume Ollendorff van e-guitars en het Hyperion International Ensemble onder leiding van de componist. Beide werken zijn uitgebracht op de meest recente CD-uitgave van het Edition Modern Label, ED MN 1034.