The Game changers #4. Met een portret van sound-designer en componist Gustavo Chab.
Gustavo Chab is een experimentele componist en sound-designer. In Buenos Aires studeerde hij harmonie, contrapuntische muziek en compositie samen met Daniel Montes en Francisco Kropfl. Hij was een actief lid van de Otras Musicas Groep en van FARME of Buenos Aires. Hij schreef zijn eerste elektro-akoestische werk ‘Mirada Roja’ in 1993, gespecialiseerd in compositietechnieken in elektro-akoestiek. Onder de vele awards die hij heeft gewonnen zitten onder andere een speciale vermelding van de gemeente Buenos Aires, de eerste prijs van de FNA en een eervolle vaste aanstelling bij de International Electroacoustic Music Competition in Bourges. Zijn composities bestaan uit werken voor instrumentale, digitale en mixed media, elektronische muziek, acousmatic art, visual poetry, muziektheater en performances. In deze werken onderzoekt hij vaak de ruimtelijkheid van het geluid in de compositie door elektro-akoestische geluiden te mixen met stemgeluid en akoestische instrumenten.
Chab is sinds 2014 lid van Sonoridades Alternativas of Buenos Aires.
Gustavo Chab – electroacoustic music:
1/ Mirada Roja. (“red sight”, eerste werk 1992). Electronic Music is een homoniem van een expressionistisch werk door Arnold Schönberg (1910).
Dit werk probeert de expressieve kracht van het beeld over te brengen. De denkbeeldige stem komt vanuit het midden van de foto naar voren, waarbij transformatie als een emotief symbool wordt opgeroepen. Op hetzelfde moment staat het beeld los van de dramatische omgeving. Hier is de begeerte ook een illusie die wordt geuit op een poëtische manier. Het materiaal krijgt een betekenis en een wereldlijke verwijzing, waarbij de esthetische waarde het beginpunt is dat de auteur verder uitbreidt in relatie tot een tijd en werk. Het materiaal reageert en verdunt zichzelf en tijdens de drie secties van het werk, verandert het van een elektronische stemsimulatie in een echt koor. Dit werk was afgemaakt op LIPM, met behulp van een DX7 en een Synclavier II.
2/ Dedálico 2007 -2008. Nog een bekende Dalí-achtig beeld komt langzaam naar boven. Dalí’s theorie over “hard” en “week” dat centraal stond in zijn denken in die tijd. Dawn Ades schreef: “De weke horloges zijn een onbewust symbool van de relativiteit van tijd en ruime, een Surrealistische meditatie over het instorten van onze noties van een vaststaande kosmische orde.”
3/ Lever-k acousmatic music – 2007 – 2008. stereophonic quadraphonic 4.50 ”
Parmegiani invloeden:
Het doel van Musique concrète is om de intrinsieke waarde van geluid weer te geven, de symbolische of muzikale betekenis daarbij naar achteren dringend. In dit proces hebben een aantal componisten een extra dimensie aan hun werk gegeven door deel te nemen aan de intellectuele ontwikkelingen van hun tijd.
..gezoem in de verte, plotselinge stiltes, abrupte klikjes en uitbarstingen van geluid; een legendarisch werk zoals La Creation Du Monde is één van die invloeden waardoor mensen besloten op ontdekking te gaan.
4/ Etérea Ethereal Futura I (violin performer and tape) “licht en onwezenlijk ontbreken van materiële vorm die ether bevat of erin is opgelost.”
De artiest speelt en schept een evenement met interactie door middel van grafische muziek, tapes en live electronics.
Eterea – Ethereal – version 2015-2016 – voor viool – playback als interactieve elektronische elementen, live electronics.
Octafonische surround concerten producerend – LIPM interactie tussen de elektrische viool, cd-opnames en vooropgenomen geluiden worden gemixt. Het octafonische systeem en de speakers worden gebruikt als vier stereo paren, gevoed door 8 mono kanalen met een circulaire nummering; beginnend met speakers 1/2 op het podium, gevolgd door 3/4/5/6 en 7/8 achter het publiek.
Playback as interactive electronic elements – surround expression – stereo sound transmission.
5/ Dibujos sobre el plano I – II 2012 – 2013
Drawings architectural design – geometrical construction – graphics lines interpenetrating.. disappearing transforming figures – mirrors and optics
forms – grains of matter – Mini- en Macro-structuren die kunnen worden gemaakt dankzij computertechnologie, software zoals Spear of Michael Klingbeil Matter. Pulsar – fragment (2014) – De nauwkeurige periodes van pulsars maken het heel handige tools. Bepaalde types pulsars kunnen concurreren met atoomklokken in hun accuratesse in de tijd bijhouden. Het licht is gericht op een observeerder en is verantwoordelijk voor de pulserende verschijning van de uitzending. Ze hebben regelmatige roterende periodes. Hierdoor wordt een zeer precies interval tussen de pulsen gecreeërd dat varieert van grofweg milisecondes tot secondes voor een individuele pulse. “Een soort achtergrondgeraas voor het universum, onophoudelijke regelmatige golven die op het publiek storten.”
Berberan mix – excerpt (2015 / 2016) a gesture associated with Berberian….
6/ Etérea Ethereal Futura I. (vioolartiest en tape). “licht en onwezenlijk ontbreken van materiële vorm die ether bevat of erin is opgelost.” De artiest speelt en schept een evenement met interactie door middel van grafische muziek, tapes en live electronics.
Etérea Ethereal is een speculatieve compositie, een creatieve vorm van werken met sonisch materiaal is een open source/een mentaal proces dat ideeën en series monteert dat niet noodzakelijkerwijs zo hoeft te worden gehoord/prototype is een muzikaal systeem/intuïtieve improvisatie met interactieve elektronica – grafische notatie met elektronische patches die door de muziek navigeert met cartografie en creatieve muziek gecombineerd met live performance. Prototype zal op zoek gaan naar het ontdekken van beeld, ideeën, concepten, configuraties, muzieknotatie en andere combinaties.
7/ Blending birds. Part III. (fragment).
8/ Geminis.