Componist: Siamak Anvari
Ruimtelijke richting als compositorische interactie.
De volgende werken zijn oorspronkelijk gecomponeerd voor een surround/multichannel geluidssysteem en vereisen een geschikte ruimte en geluidssysteem om volledig te kunnen worden ervaren. Het reduceren tot stereo was een noodzakelijk compromis om te kunnen uitzenden.
Sehasht.
(2016) fixed media voor 24 kanalen. (stereoreductie)
Sehasht is een compositie die de wisselwerking tussen toonhoogte, ritme, textuur en ruimte en de grenzen daartussen onderzoekt. Sehasht is gecomponeerd voor drie luidsprekergroepen met verschillende positionering en karakteristiek. Sehasht werd geselecteerd voor Ars Electronica Forum Wallis 2018, Zwitserland.
Tom+Bak.
(2020) fixed media voor 8 kanalen. (stereoreductie)
Tom+Bak is een elektroakoestische compositie voor acht kanalen. Het geluidsmateriaal bestaat uit de opnames van de Tombak, een traditioneel Iraans percussie-instrument. De elektroakoestische verwerking in Tom+Bak breidt niet alleen het klankkleurenpalet van het instrument uit, maar ook de polyfone capaciteiten door multichannel orkestratie van het materiaal.
Hafthasht.
(2019) fixed media voor 24 kanalen. (stereoreductie)
Hafthasht is een elektroakoestisch werk met fixed media dat is gecomponeerd voor 24 kanalen. Het stuk werd voltooid in oktober 2019 en ging in première tijdens het Azimuth #8 concert dat plaatsvond in iii space, Den Haag. Het kernidee van het stuk is gebaseerd op het fenomeen van nagalm of echo. Een geluid kaatst tege verschillende oppervlakken en verliest bij elke reflectie een deel van zijn energie totdat het vervaagt in de stilte. Dit idee is verwerkt in de productie van de geluidsmaterialen en de spatialisering van het stuk.
Hafthasht werd gepresenteerd tijdens de Giga-Hertz Award 2020, ZKM, Karlsruhe: “Siamak Anvari componeerde de bijna 17 minuten durende compositie »Hafthasht« in een 24-kanaals surround sound-versie, waardoor het vage, abstracte en toch expressieve karakter van de compositie meeslepend kan worden ervaren. De jury was onder de indruk van de directheid en frisheid van de geluiden, evenals van het onmiddellijke effect hoe de compositie zich kan ontvouwen.” Prof. Ludger Brümmer, afdelingshoofd, Hertz-Lab, ZKM.
Excerpt uit Charhasht.
(2017) fixed media voor 32 kanalen. (stereoreductie)
Gereh II.
(2013) fixed media voor 8 kanalen, gecomponeerd voor Acousmonium GRM, Parijs. (stereoreductie)
Dit stuk is onderdeel van een onderzoeksproject getiteld “muziek componeren op basis van tapijtontwerpen” dat Siamak Anvari uitvoerde tijdens zijn masterstudie aan het Instituut voor Sonologie. In dit stuk heb Siamak geprobeerd om enkele opvallende kenmerken van tapijtontwerpen toe te passen in het compositieproces. Het werk is bijvoorbeeld geïnspireerd door de gelaagde netwerken van ontwerp in een tapijtstructuur die een uniforme complexe textuur creëert. Een ander aspect van dit werk dat is geïnspireerd door tapijten, is (a) symmetrische ruimtelijke strategieën bij het vormgeven van het 8-kanaalsmateriaal.
Bio.
Siamak Anvari, geboren in Teheran in 1981, is een componist en geluidskunstenaar gevestigd in Nederland. Hij is actief op het gebied van elektroakoestische muziek, componeert multichannel stukken, maakt geluidsinstallaties en werkt samen met andere kunstenaars in interdisciplinaire projecten, evenals het geven van cursussen en workshops. Hij is een van de oprichters van Stichting Azimuth, een organisatie voor de productie en uitvoering van elektroakoestische muziek in Nederland.
In zijn muziek houdt hij zich vaak bezig met het gebruik van ruimte als muzikale parameter, geïnspireerd door het concept van een Perzische tuin. Als zodanig wordt de muziek geconceptualiseerd als een plek waar de luisteraar kan verblijven. Siamak werkt daarom met verschillende multichannel sound systems en luidsprekerconfiguraties. Een ander aspect van zijn werk is de integratie en uitbreiding van de geluiden van Perzische instrumenten in zijn composities door de mogelijkheden van het elektroakoestische medium.
Zijn werken zijn te zien geweest op festivals zoals Ars Electronica Forum Wallis in Zwitserland, TodaysArt festival in Nederland, Slow (36h) in Concertgebouw België, Holland Festival in Nederland, Wavespace met Ensemble Musikfabrik in Duitsland, Continuum Festival in Centre Iannis Xenakis in Frankrijk, Circuits Festival in Malta en Giga-Hertz bij ZKM in Duitsland.
Siamak behaalde in 2009 een masterdiploma compositie aan de Kunstuniversiteit van Teheran en voltooide zijn tweede masterdiploma met onderscheiding aan het Instituut voor Sonologie van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in 2014. Siamak behaalde zijn doctoraat aan de Universiteit Leiden in 2024. Zijn proefschrift richtte zich op de uitvoeringspraktijk van fixed mediamuziek.