De Harpisten van PARAGUAY Deel 2
Op 8 juni 2010 proclameerde de toenmalige President van Paraguay Fernando Lugo Méndez officieel de harp van Paraguay als ‘Het Symbool van de Muzikale Cultuur van Paraguay’. De harp die rond het jaar 1700 door de Jezuïeten uit Spanje naar Zuid-Amerika werd gebracht, ontwikkelde zich in de Zuid-Amerikaanse landen als Mexico, Venezuela maar vooral Paraguay op verschillend wijze, vooral in speelstijl. Rond het jaar 1950 werd door Paraguay de harp in zijn perfecte vorm geïntroduceerd in Het Westen en veroorzaakte daar een ware revolutie. Wát een mooi instrument was het geworden en zo zuiver van toon. Werkelijk honderden ensembles trokken naar o.a. Europa waarvan het Trío Los Paraguayos wel het bekendst werd. Alle volksmuziek uit Paraguay werd met de harp gespeeld en werd daarmee een onmisbaar attribuut van deze muziek. Toch kon ook in Paraguay de vooruitgang niet worden tegengehouden en dreigde de harp te worden verdrongen door het elektronische keyboard. Dat mocht echter niet gebeuren en met vereende krachten werd de harp uiteindelijk door propaganda, scholing en festivals opgewaardeerd tot de status die hij uiteindelijk verkreeg door de proclamatie van 8 juni 2010.
We vervolgen onze serie met Rodolfo Órtiz van Los Paraguayos (van Reynaldo Meza) en nog enkele anderen. Daarná worden we verrast met een ontdekking die niemand haast voor mogelijk had gehouden waarná we naar Frankrijk gaan, op zoek naar de harpisten die al in 1951 voet aan de grond kregen en er soms hun leven lang bleven om de muziek uit Paraguay, maar ook uit andere Zuid-Amerikaanse landen te verspreiden. Dat werd overigens gedaan met het produceren van veel grammofoonplaten want die muziek viel nu eenmaal in goede aarde. In deze uitzending krijgt u weer een indruk van het gebodene.
1) Mboraijhú asy, guarania – [Rodolfo Ortiz 004]
(Díaz/R.D. León/Escobar) – Weltbild Music 4641 (1995)
2) Carreta güy (solo) – [Fausto Franco 005]
(motivo popular/arr: F.P. Cardozo) – Philips 6303 021
3) Che sy mi porá – [Oscar Ramos 006]
(M. Cardozo Ocampo) – Philips 6303 187
4) Pájaro campana, harpsolo – [Lucho Valdés 007-1]
(Motivo onomatopéyico (Arr. FPC)) – Ariola 206 734-241
5) Carreta güí – [Roberto Guaraní 008-1] (Folklore) – PMF 90.501-2
6) Tierra de esperanza – [Roberto Guaraní 008-2]
(R. de Korver/A. de Robertis) – PMF 90 180-2
7) Tulipán (R.J. de Korver) – [Roberto Guaraní 008-3]
(Rob de Korver) – Philips 870 038 BFY
8) Muy cerca de tí, guarania – [Roberto Guaraní 008-4]
(Florentín Giménez) – PMF 90.501
9) Ycuá potrero, kyre’yn – [Roberto Guaraní 008-5]
(Lorenzo Leguizamón) – PMF 90.501-2
10) Llegada – [Gerardo Servín] (Les 4 Guaranis)
(Félix Pérez Cardozo) – Omega 33.046
11) Burrerita – [Gerardo Servín] (Les 4 Guaranis)
(F. Pérez Cardozo/A. Ortiz Mayana) – Omega 33.046
12) Che lucero aguai’y – [Gerardo Servín] (Les 4 Guaranis)
(chanson anonyme) – Omega 33.046
13) Teniente Luís A. Velilla, instr. – [Gerardo Servín) (Les 4 Guaranis) (Félix Pérez Cardozo) – BAM LD 5719
14) Virginia – [Gerardo Servín] (Les 4 Guaranis)
(T.S. Mongelós/D. Chase) – BAM LD 5719
15) A mi Corrientes porá – [Gerardo Servín] (Les 4 Guaranis)(E. Martínez/L. Bayardo) – BAM LD 5719
16) Repollo, harpsolo – [Gerardo Servín] (Los Chorochire)
(Gerardo Servín) – Barclay 86 088S
17) Repollo, harpsolo – [Gerardo Servín] (Los Chorochire)
(Gerardo Servín) – Barclay 86 088S
18) Isla Saca, galopa – [Gerardo Servín] (Los Calchakis)
(Félix Pérez Cardozo) – Arion 30 D 057