Geniale Muziekvrienden Deel XV
In ‘Geniale Muziekvrienden’ onderzoekt Thijs Bonger de raakpunten tussen Mozart en Haydn. Een van de dingen waarin ze elkaar vonden was de grenzeloze bewondering voor een Engels-Italiaanse operadiva, Nancy Storace. Met haar zang- en acteertalent – en haar uiterlijk (zie portret) – nam zij bezit van veel operahuizen. Haydn en Mozart schreven en arrangeerden op maat gesneden muziek voor haar. Haydn engageerde haar voor zijn oratorium ‘Il Ritorno di Tobia’. Dat stuk hoor je tegenwoordig nooit. Maar het bevat te veel mooie muziek om het links te laten liggen. Dat geldt ook voor Haydns opera Armida, waaruit we een duet horen.
1. Joseph Haydn: I ritorno di Tobia Hob. XXI/1
Aria van Anna: ‘Sudo il guerriero’
Ann Hallenberg, alt
Aria van Tobia: ‘Quando mi dona un cenno’
Anders J. Dahlin, tenor
Aria van Rafaella: ‘Come se a voi parlasse’
Roberta Invernizzi, sopraan
VokalEnsemble Köln olv. Andreas Spering
2. Joseph Haydn: I ritorno di Tobia Hob. XXI/1
Aria van Sara: ‘Non parmi esser fra gl’uomini’
Sophie Karthäuser, sopraan
Recitatief: ‘Giusta brama l’affretta’
Aria van Anna: ‘Come in sogno’
Ann Hallenberg, alt
VokalEnsemble Köln olv. Andreas Spering
3. Joseph Haydn: Armida
Duetto ‘Cara, sarò fedele’
Cecilia Bartoli, sopraan
Christoph Prégardien, tenor
Concentus Musicus Wien olv. Nikolaus Harnoncourt