Evenals de Serenades schreef Joseph Jongen ook zijn Tweede strijkkwartet in A-gr.t., opus 50, in Engeland. Het werk werd in op 14 januari 1917 in Londen in première gebracht. De recensie in de Musical Times spreekt van “een van de mooiste kamermuziekprogramma’s die in Londen te horen waren”. Het kwartet van Joseph Jongen was, volgens de recensent, iets speciaals. Met een buitengewoon gevoel voor schoonheid en uitermate bevredigend van vorm.
De Méditation (1887) en het Molto adagio, sempre cantante doloroso (1887) van Guillaume Lekeu zijn het werk van een tiener, maar wel een uitermate getalenteerde tiener. Beide werken zijn gebaseerd op zowel Bijbelse reflectie als de decadente symbolistische literatuur van zijn tijd. De Meditation zou volgens de componist handelen over de omzwervingen van een ziel op zoek naar het geloof. Het Molto adagio, sempre cantante doloroso noemde Lekeu in een van zijn brieven een commentaar op de woorden van Christus.
Joseph Jongen – Strijkkwartet nr.2, in A-gr.t., opus 50
1. Allegro moderato, 2. Lento, 3. Molto vivo
Uitvoerenden: Gong Quartet
CD: Pavane Records
Guillaume Lekeu – Méditation
Uitvoerenden: Quatuor Debussy
CD: Timpani
Guillaume Lekeu – Molto Adagio sempre cantante doloroso
Uitvoerenden: Spiegel String Quartet
CD: MDG