Niet anders dan Arnold Schönberg is ook Anton Webern zijn leven lang een voorstander geweest van expressieve muziek. Tegelijk was hij een groot kenner van de polyfonie van de vijftiende en zestiende eeuw met al haar technische vernuftigheden. Deze heeft hij ook in zijn eigen muziek toegepast, met name in de strenge twaalftooncomposities zoals het Strijkkwartet opus 28 uit 1937/38.
Hans Erich Apostel componeerde in 1935 een prachtig expressief, grotendeels dodecafonisch Eerste strijkkwartet, waarvan het Largo assai opgevat kan worden als hommage aan zijn leermeester Alban Berg, die in 1935 plotseling overleed.
Karl Amadeus Hartmann voltooide zijn Eerste strijkkwartet, met de titel ‘Carillon’, in 1933 direct na de machtsovername van de nazi’s. In het indrukwekkende langzame deel verwerkte Hartmann een joodse melodie, Elijahu hanavi (de profeet Elia), die in zijn verdere oeuvre steeds weer zou opduiken.
Speellijst:
Anton Webern (1883-1945) – Streichquartett, opus 28 (1937-38)
-
- Mässig, 2. Gemächlich, 3. Sehr fliessend
Uitvoerenden: Emerson String Quartet
Hans Erich Apostel – Strijkkwartet nr.1, opus 7 (1935)
-
- Allegro risoluto, 2. Thema. Largo con variazioni I-VI, 3. Presto ma non troppo, 4. Largo assai
Uitvoerenden: LaSalle Quartet
Karl Amadeus Hartmann (1905-1963) – Strijkkwartet nr. 1 ‘Carillon’ (1933-35)
-
- Langsam – Sehr Lebhaft, 2. Con sordino, 3. –
Uitvoerenden: Pellegrini Quartet