Van de Amerikaanse componisten behoren Henry Cowell, Roy Harris en William Schumann, samen met Aaron Copland, tot de spreekwoordelijke ‘Amerikanen’. Zij dingen hun eigen weg, vonden een eigen stem en baseerde zich, op Copland na, zijdelings op de Amerikaanse volksmuziek, maar vooral op de sfeer van het uitgestrekte Amerikaanse land en de eigengereidheid van de Amerikanen in het algemeen.
Het Vierde strijkkwartet van Henry Cowell uit 1936 heeft de titel ‘United’ meegekregen. In dit vijfdelige kwartet spelen transetniciteit en de daaraan verbonden ritmische processen met name uit niet westerse muziektradities een belangrijke rol. Daarmee koos Cowell een weg die ook John Cage zou kiezen, met de blik steeds op het oosten gericht. Het Derde strijkkwartet van Roy Harris vervolgt de weg van het Tweede, ditmaal op basis van vier preludes en vier fuga’s. Het Derde strijkkwartet van William Schuman uit 1939 grijpt eveneens terug dezelfde technieken als Harris deed, namelijk fuga’s en variaties. En dat alles met veel fantasie.
Henry Cowell (1897-1965) – Strijkkwartet nr.4 ‘United Quartet’ (1936)
- Allegro, 2. Andante con moto, 3. Andante, 4. Allegretto, 5. Tempo di marcia
Uitvoerenden: Beaux Arts String Quartet
CD: NorthWest-CRI
Roy Harris (1898-1979) – Strijkkwartet nr.3 ‘Four preludes and fugues’ (1937)
- Prelude i, 2. Fugue i, 3. Prelude ii, 4. Fugue ii, 5. Prelude iii, 6. Fugue iii, 7. Prelude iv, 8. Fugue iv
Uitvoerenden: Third Angle New Music Ensemble
CD: eOne Music International Classics
William Schumann (1910-1992) – Strijkkwartet nr.3 (1939)
- Introduction and fugue, 2. Intermezzo, 3. Rondo variations
Uitvoerenden: Juilliard String Quartet
CD: Sony Classical