De eerste van twee uitzendingen gepresenteerd door The New BBC Radiophonic Workshop. Met in deze aflevering een portret van de geluidskunstenares Lauren Sarah Hayes.
Met een overvloed aan muziek en de vrij beschikbare technologie kunnen we vaak vergeten waarom we in de eerste plaats muziek maken. In deze aflevering heb ik geprobeerd om twee van de belangrijkste thema’s te verkennen die belangrijk zijn in mijn werk. Het eerste aspect is dat van het sociale: hoe we ons verhouden tot anderen; hoe we deze relaties door middel van improvisatie kunnen ontdekken; hoe we keuzes maken over wat we muzikaal doen op basis van onze eigen ervaringen en esthetische keuzes. Bijvoorbeeld, in het meeste van mijn live-elektronische muziek en geluidskunst, is het belangrijk geweest manieren te vinden om de onaanraakbare binaire gegevens van digitaal geluid fysiek te maken. Na een jarenlange periode van piano spelen, toen ik verhuisde naar het maken van muziek met computers, had het geen zin voor mij dat ik op een knop kon drukken en een luid krachtig geluid kon horen dat geen inspanning vergde van mij als uitvoerende. Dit leidde tot een lange verkenning van het vinden van manieren om de wereld van de elektronische ‘sound’ te belichamen. In de eerste helft van deze aflevering verken ik deze ideeën in relatie tot vier van mijn muzikale werken:
1. Hakemira [Lauren Sarah Hayes / Paul Keene / Christos Michalakos / Jules Rawlinson]
Dit excerpt is een live samenwerkingsuitvoering die plaats vond in Edinburgh, Schotland in 2011. De meesten van ons werkten samen in één of andere vorm, echter was dit de eerste keer dat we in kwartet-vorm speelden. Het doel was een album-opname, maar de eerste set werd niet opgenomen. We namen een tweede set op, laat en slaperig, toen het publiek al weg was.
2. kontroll (2010) for prepared piano, self-playing snare & live electronics [excerpt]
3. Contactor (2014) [excerpt, Absence of Wax]
4. antistrophe (2013) by Můstek [Lauren Sarah Hayes / Christos Michalakos] from the album Node/ Antinode
In het tweede gedeelte van de aflevering presenteer ik drie nieuwe werken. Of anders gezegd, presenteer ik de documentatie van de werken. Dit zijn experimenten waarin ik het belang van de ruimte en de locatie probeer te verkennen. Elke ruimte heeft eigen geschiedenis en geluidskwaliteiten. Als uitvoerende breng ik mijn eigen narratief en mijn persoonlijke relatie met deze locaties. In de opnamen probeer ik niet mijn eigen aanwezigheid als uitvoerende te verbergen. Terwijl ik heb genoten van het spelen in een aantal ongewone ruimten, zijn dit de eerste werken die ik zou benoemen als zijnde specifiek naar de ruimte.
1. landfill_2 (2014) live uitvoering bij Kirknewton, Edinburgh, Schotland.De machines hier zorgen voor zulk een harmonische ‘drone’ dat het nauwelijks een interventie nodig acht.
Op de avond van de uitvoering verwachtten we geen andere mensen omdat het nauwelijks een bekende plek is. Vreemd genoeg was er één persoon die zijn motor bereed in cirkels rond de fabriek terwijl we daar waren. Voor mij werd het een blije, welkome laag van oscillatie.
2. electromagnetic fields (2014) live uitvoering dichtbij de Edinburgh-Glasgow Central trein lijn.
3. innocence (2014) live uitvoering in de Innocent Railway Tunnel, Edinburgh, Schotland.
The lengte van dit stuk werd vastgesteld door een praktische variabele: vermogen. De batterij die de luidspreker voedde had een gelimiteerd leven. Naar het einde toe kun je zijn hoge toonhoogten horen gillen zodra je zijn waarschuwingsgeluid hoort voordat alles uiteindelijk wegvalt. Een duidelijke manier om te eindigen.
=Biografie=
Lauren Sarah Hayes is een uit Glasgow afkomstige componiste / uitvoerende / geluidskunstenares die zich specialiseert in het maken van op maat gemaakte muzikale uitvoeringen door middel van unieke ruimten en technologieën. Haar muziek ligt ergens tussen hedendaags klassiek, vrije improvisatie, electronische dans muziek, noise en jazz. Ze is een deelnemer van the New Radiophonic Workshop sinds 2013.
www.laurensarahhayes.com
www.thenewradiophonicworkshop.com
(foto top: Tobias Feltus)