Componisten/uitvoerenden: Andrea Gabrieli | Claudio Monteverdi | Giovanni Pierluigi da Palestrina | Marc'Antonio Ingegneri
Vandaag nemen we de titel van dit programma heel letterlijk: we horen twee missen.
Giovanni Pierluigi da Palestrina en Marc’Antonio Ingegneri waren tijdgenoten; ze scheelden tien jaar in leeftijd. Palestrina speelde een centrale rol in het muziekleven in Rome. Hij was de productiefste componist van zijn tijd in Italië en in zijn oeuvre komen we alle genres van sacrale muziek tegen. Na zijn dood werd hij nooit vergeten. In de 17e eeuw werden missen in zijn stijl gecomponeerd, Bach bewerkte één van zijn missen en in de 19e eeuw werd Palestrina het grote voorbeeld van de Ceciliabeweging, die een hervorming van de katholieke kerkmuziek nastreefde.
Dat was heel anders met Ingegneri. Pas de laatste jaren wordt zijn oeuvre herontdekt. Hij werkte in Cremona, waar hij de leraar van Claudio Monteverdi was. In tegenstelling tot Palestrina streefde hij naar een nauwere verbinding tussen tekst en muziek. Het is niet zonder reden dat Giulio Cesare Monteverdi, de broer van Claudio, Ingegneri tot de wegbereiders van de nieuwe stijl rekende, die rond 1600 in zwang kwam.
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/26-1594)
1. Missa L’homme armé a 4
Solisten van de Cappella Musicale di S. Petronio di Bologna olv. Sergio Vartolo
(cd: “Missa sine nomine, Missa L’homme armé, Three motets” – Naxos 8.553314, 1996)
Marc’Antonio Ingegneri (1535/36-1592)
2. Missa Susanne un jour a 5
The Choir of Girton College, Cambridge; Historic Brass of the Royal Welsh College of Music and Drama olv. Gareth Wilson
(cd: “Volume Three: Missa Susanne un jour a 5” – Toccata Classics TOCC 0677, 2023)
aanvulling:
Andrea Gabrieli (1532/33-1585)
3. Toccata del nono tono
Roberto Loreggian, orgel
(cd: “Complete Keyboard Music” – Brilliant Classics 94432, 2015)
Afbeelding: Giovanni Pierluigi da Palestrina (Wikipedia)