Panorama de Leeuw XL: 7 maart 2018 – Holland Festival.
Thea Derks volgt het muziekspoor van Reinbert de Leeuw aan de hand van haar biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie
In de vorige aflevering hoorde u de opera ‘Un malheureux vêtu de noir’ van Jan van Vlijmen, strijdmakker van Reinbert sinds de jaren 1960. Samen met Louis Andriessen, Misha Mengelberg en Peter Schat studeerde hij bij Kees van Baaren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Nadat zij in 1969 een concert hadden verstoord van het Concertgebouworkest werden zij steevast aangeduid als ‘De Notenkrakers’. – Ook al was Van Vlijmen hierbij niet fysiek betrokken.
Vanwege hun activisme en toenemende machtspositie in het Nederlandse muziekleven werden ze ook wel bestempeld als ‘de vijf’. Dit naar analogie van ‘het machtige hoopje’ rond Milij Balakirev, dat eind negentiende eeuw de dienst uitmaakte in Rusland. Als Van Vlijmen in 1990 directeur wordt van het Holland Festival, roept dit bij sommigen boze reacties op. Er wordt gemompeld dat ‘de vijf ’ inmiddels zijn verworden tot de ooit door henzelf zo bestreden machtsorde.
Rebellen die zelf machthebbers worden, het is geen onbekend fenomeen. En inderdaad zijn zij vaak vertegenwoordigd in het Holland Festival, maar dat was ook al het geval vóór Van Vlijmen er directeur werd. Al vanaf de jaren zestig trad Reinbert er op als pianist, componist en dirigent. Zo dirigeerde hij in 1987 de Nederlandse wereldpremière van ‘Tehillim’ van Steve Reich. In 1992 leidt hij het Schönberg ensemble in de Kammersinfonie van Franz Schreker.
Tip: als u via deze link de biografie aanschaft, steunt u kosteloos de Concertzender.
1. Steve Reich. Tehillim.
Barbara Borden & Tannie Willemstijn, sopraan. Yvonne Benschop & Ananda Goud, mezzosopraan. Schönberg Ensemble. Slagwerkgroep Den Haag olv. Reinbert de Leeuw.
2. Franz Schreker. Kammersinfonie.
Asko|Schönberg olv. Reinbert de Leeuw.
Samenstelling, presentatie en techniek: Thea Derks