Componisten/uitvoerenden: André O. Möller | James Tenney
Klanksporen James Tenney deel II
Een leven lang geobsedeerd door de kristallijnen schoonheid van klank. Als een wetenschapper onderzocht de Amerikaanse componist James Tenney (1934-2006) de harmonische eigenschappen van klank. Van zinderende microtonaliteit tot louterende minimalistische concepten die het klankenspectrum in al zijn kleurenrijkdom openbaarde. Als docent oefende Tenney grote invloed uit op nieuwe generaties componisten. In deze tweede aflevering over James Tenney en zijn leerlingen aandacht voor zijn invloed op het Duitse muziekleven. Naast werk van de Duitse componist André O. Möller, aandacht voor twee Canadese componisten en ex-leerlingen van Tenney, Marc Sabat en Chiyoko Szlavnics. Sabat en Szlavnics zijn bevriende collega’s en wonen en werken beiden in Berlijn. Als opening klinkt één van James Tenneys meesterwerken, zijn ‘Glissade’ voor strijkerstrio en tapedelay uit 1982.
1-5. James Tenney: ‘Glissade’, voor altviool, cello, contrabas en tapedelay (1982), op James Tenney: Bass Works.
Dario Calderone Ensemble.
HatHut hat(now) ART 197 CD
6. André O. Möller: ‘in memory of james tenney V (when eight is seven)’ voor twee tromba marinas (2014), André O. Möller: in memory of james tenney.
André O. Möller + Hans Eberhard Maldfeld, tromba marinas.
Edition Wandelweiser EWR 1503 CD
7-11. Marc Sabat: ‘Euler Lattice Spirals Scenery’ voor strijkkwartet (2011), op Marc Sabat: Harmony.
Jack Quartet.
Another Timbre. At109 CD
12. Chiyoko Szlavnics: ‘(a)long lines: we’ll draw our own lines’ (2004), op Chiyoko Szlavnics: Gradients of Detail.
Ensemble Musikfabrik olv. Peter Rundel.
World Edition 0022 CD