Viola de Solo.
De altviool moet het in populariteit vaak afleggen tegen de alomtegenwoordige viool. Maar de diepe sonore klank van de altviool verleidt steeds meer componisten om er voor te schrijven. Aandacht is er volop voor het strijkinstrument. Zo vindt er eind november in Rotterdam het Internationale Altviool Congres plaats. Zeker binnen de eigentijdse muziek zijn flink wat pareltjes voor altvioolsolo te vinden. Zo wordt er gespeeld met boventonen en het rijke harmonische klankspectrum van de altviool. Ook de ruimtelijke, gulle klank van de altviool wordt uitgebuit. In deze Thema uitzending passeren enkele fraaie voorbeelden van altvioolsolo’s. Van een moderne klassieker als de ‘Sonate voor altvioolsolo’ van György Ligeti tot meditatief boventoonspektakel van James Tenney en Eliane Radigue. Als rode draad door de uitzending lopen de indringende altvioolexercities van de Zwitserse violist Walter Fähndrich.
1. James Tenney: ‘Koan’, voor altviool (1971), op James Tenney: Postal Pieces.
Elisabeth Smalt, altviool.
New World Records 80612-2 CD
2. Walter Fähndrich: ‘Viola III’ voor altviool (1989), op Walter Fähndrich: Viola.
Walter Fähndrich, altviool.
ECM Records 1412 841 945-2 CD
3. Walter Fähndrich: ‘Viola IV’ voor altviool (1989), op Walter Fähndrich: Viola.
Walter Fähndrich, altviool.
ECM Records 1412 841 945-2 CD
4-9. György Ligeti: ‘Sonate voor altviool solo’ (1991-1994), op György Ligeti 7: Chamber Music.
Tabea Zimmermann, altviool.
Sony SK62309 CD
10-12. James Tenney: ‘Two Koans and a Canon’, voor altviool + tape delay (1982), op James Tenney: Harmonium.
Elisabeth Smalt, altviool.
New World Records 80803-2 CD
13. Éliane Radigue: ‘Occam IV: pour alto’, voor altviool (2012), op Éliane Radigue: Occam Ocean 1.
Julia Eckhardt, altviool.
Shiiin eer1 CD
14. Walter Fähndrich: ‘Viola II’ voor altviool (1989), op Walter Fähndrich: Viola.
Walter Fähndrich, altviool.
ECM Records 1412 841 945-2 CD