Muziek uit de 15e en 16e eeuw. Deze aflevering brengt ons naar het Milaan van de late 15e en de vroege 16e eeuw, met muziek van Loyset Compère, diens collega Gaspar van Weerbeke, en Matthias Hermann Werrecore.
We beginnen aan het hof van hertog Galeazzo Maria Sforza; van 1474 tot 1476 was Loyset Compère (ca. 1445-1518) aan zijn hof werkzaam. Het was daar de gewoonte in plaats van een mis zogenaamde motetti missale uit te voeren: een cyclus van motetten die de gebruikelijke ordinarium- en propriumgezangen vervingen. Compères Missa Galeazescha is daarvan een voorbeeld.
Deze wordt gevolgd door een motet van Gaspar van Weerbeke (ca. 1445-na 1516), Compères collega aan het hof.
In het tweede deel klinken drie motetten van Matthias Hermann Werrecore (ca. 1500-na 1574), die van 1522 tot waarschijnlijk omstreeks 1550 kapelmeester van de kathedraal van Milaan was.
Loyset Compère (ca.1445-1518)
1. Missa Galeazescha
(Loco Introitus: Ave, Virgo gloriosa; Loco Gloria: Ave, salus infirmorum; Loco Credo: Ave, decus virginale; Locus Offertorii: Ave, sponsa verbi summi; Loco Sanctus: O Maria; Ad elevationem: Adoramus te, Christe; Loco Agnus: Salve, mater Salvatoris; Loco Deo Gratias: Virginis Mariae laudes)
Odhecaton olv. Paolo Da Col
(cd: “Missa Galeazescha – Music for the Duke of Milan” – Arcana A436, 2017)
Gaspar van Weerbeke (ca.1445-na 1516)
2. Ave regina coelorum, mater
Matthias Hermann Werrecore (ca.1500-na 1574)
3. Inviolata, integra et casta es Maria
4. Ave maris stella
5. Inclina Deus meus
Siglo de Oro olv. Patrick Allies
(cd: “Music for Milan Cathedral” – Delphian Records DCD34224, 2019)
aanvulling:
Gaspar van Weerbeke
6. Virgo Maria
Liuwe Tamminga, orgel
(cd: zie 1)
Op afbeelding: Loyset Compère