za 23 nov 2024, 12:00 uur – JazzNotJazz.
Tot het begin van de jaren ’70 bouwde Quincy Jones een naam op in de jazzmuziek. Als muzikant, componist, arrangeur en producer. In de jaren ‘70 werd de cross-over naar popmuziek steeds evidenter en succesvoller, culminerend in de jaren ‘80 met Michael Jackson en We Are The World. Dat zijn slechts enkele voorbeelden. Op zijn eigen albums in de jaren ‘70 definieerde hij een volkomen eigen stijl. Met nog duidelijke roots in de jazz werden andere stromingen op een soepele manier tot nieuw goud gesmeed.
Op de albums uit dat decennium stonden pure jazzcomposities afgewisseld met film- en tv-muziek, soul en pophitjes. En altijd met de beste muzikanten, de solisten in het bijzonder. Nu zouden wij het wellicht fusion noemen.
De dertien stukken in dit uur vormen een selectie van zijn werk in de jaren ’70. Veel variatie. Composities met dynamische akkoordenschema’s worden afgewisseld met stukken die aan één akkoord/grondtoon genoeg hebben. Het kleurenpalet is uitgebreid met elektronica, mondharmonica, strijkers, harp en vocalisten – onder wie soms Jones zelf – die ook tekstloos zingen.
Niet iedereen zal de titel Chump Change kennen. Maar sportliefhebbers, luisteraars naar het programma NOS Langs de Lijn, worden verrast met het complete nummer.
Het waren niet de minste jazzmuzikanten die Jones’ orkesten bezetten. Een selectie.
Trompet: Cat Anderson, Freddie Hubbard
Trombone: J.J. Johnson, Kai Winding, Jimmy Cleveland
Saxen: Pepper Adams, Roland Kirk, Phil Woods
Keyboards: George Duke, Herbie Hancock,
Gitaar: Toots Thielemans
Vibrafoon: Milt Jackson
Bas: Ray Brown, Ron Carter, Richard Davis
Drums: Grady Tate, Billy Cobham
Mondharmonica: Stevie Wonder, Toots Thielemans
Het volledige programma staat in de Gids
JazzNotJazz – Jan Pieter Overmars