Een vrijdags spitsuur in de programmering van de Concertzender, waarin de klassieke muziek optrekt, de jazz rechts inhaalt, de strijkkwartetten voorsorteren en de bigbands in- en uitvoegen.
De naam voor de centrale die al het verkeer in de gaten houdt, is Third Stream. Een naam bedacht door 2 Amerikanen – Gunther Schuller en George Russell. Zij waren begin jaren 50 op zoek naar een synthese van jazz en klassiek, waarvoor ze een soort laboratorium hebben opgericht aan het New England Conservatory in Boston – aan de Amerikaanse Noord-Oost kust.
De eerste aflevering van Rush Hour liet horen hoe het begon, dit keer een indruk van wat er in ónze tijd geschreven en gespeeld wordt op dat snijvlak van jazz en klassiek. In de beginjaren was er nogal wat discussie rond de definitie van de term Third Stream, maar omdat het over muziek gaat, kun je misschien beter te rade gaan bij de mensen die die muziek maken – mensen die met 1 been in de klassieke wereld staan, en met 1 been in de jazz. Zoals de Schotse percussioniste Evelyn Glennie, trompettist Wynton Marsalis, blues harmonicaspeler Corky Siegel, of uit Scandinavië: Helge Sunde.
De link naar de uitzending vindt u hier.