Search for:
spinner

SponsorTribune

vr 2 mei 2014
Thema: Raakvlakken

Dit artikel verscheen in de SponsorTribune in het voorjaar 2014

 

 

De Concertzender is een radiostation dat al veel stormen heeft overleefd en inmiddels al 32 jaar bestaat. Vanuit een kantoorpand nabij het voetbalstadion in Utrecht worden tientallen programma’s per dag gemaakt, met over het algemeen muziek die geen plaats krijgt op de grote publieke of commerciële omroepen. Directeur Sem de Jongh en Janwillem Toebes, projectleider fondsenwerving, pitchen de Concertzender in hun zoektocht naar een sponsor.

 

Over de Concertzender

,,De Concertzender zendt zeven dag per week, 24 uur per dag uit op kabel en internet. Het luisterbereik is vergelijkbaar met dat van Radio 6. Op internet wordt er ongeveer 160.000 keer per maand geklikt op de hoofdstream of op één van onze themakanalen. Dat komt neer op ongeveer 6000 keer per dag. Bij de Concertzender werken 170 vrijwilligers. Daarnaast hebben we anderhalve fte, verdeeld over drie personen.

 

Bij de Concertzender denken we vanuit de muziek, zijn niet gericht op luistercijfers, zoals de publieke omroep. Wij kiezen wat we willen opnemen, zien wat voor prachtigs er op de Nederlandse podia wordt geboden en vinden het belangrijk dat dit wordt ontsloten voor een groot publiek. Dat is een andere manier van denken die aanvullend is op de publieke omroep.

 

Wij komen op de gekste plekken met onze apparatuur. Door de jaren heen hebben we laten zien dat het onze core business is op te pakken wat de publieke omroep laat liggen, en dat doen we verdomd goed. Daardoor beheren we een digitaal erfgoed waarop menigeen jaloers is. Dat enorme archief is ook wel ons goudmijntje.

 

De Concertzender biedt een enorme variatie aan muziek die elders nauwelijks aan bod komt. Luisteraars kunnen kiezen uit de hoofdstream of de themakanalen, waarop dan weer meer specifiek kan worden gekozen voor bij voorbeeld wereldmuziek, jazz, klassiek, oude muziek, en dat dan ook weer in diverse subgenres. Bij elkaar hebben we achttien themakanalen.’’

 

Waarom een sponsor?

,,De ruim dertig jaar van ons bestaan worden gekenmerkt door vallen en opstaan. Vier, vijf keer zijn we bijna overleden, maar steeds uit onze as herrezen. We hebben geen echt verdienmodel, geen inkomsten uit advertenties. Dat maakt dat het geld altijd een lastig onderwerp is geweest. Nu zijn we echter op het punt beland dat er een omslag is in de organisatie. Nu dringt het echt tot iedereen door dat er een strategie op lange termijn nodig is, dat het belangrijk is fondsen binnen te halen. Daarmee moeten we de continuiteit waarborgen. Die gedachte moet in ons bloed gaan zitten. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook echt gebeurt.

 

Voorts zijn we in zeer korte tijd twee sponsoren kwijtgeraakt: zakelijk dienstverlener Conclusion en het Muziekcentrum Vredenburg. Die laatste was eigenlijk meer een samenwerkingspartner, voor wie we een enorme hoeveelheid opnames maakten. Het gevolg is dat we tweederde van onze begroting verliezen en we hoeven niet te vertellen hoe ingrijpend dat is. Daarnaast moeten we in augustus ook uit het pand van Conclusion. Er komt dus nogal wat op ons af. Maar je ziet hier geen geknakte koppies. We beschouwen dit als een uitdaging.’’

 

Wat is de vraag?

,,In de basis gaat het natuurlijk om geld. De Concertzender wil het budget op vaste wijze gaan vormgeven. Een derde komt voort uit de donaties van de Vrienden van de Concertzender. Daarnaast willen we een derde halen via de muziekorganisaties en uiteindelijk nog een derde via sponsoring. Dat laatste deel komt neer op zo’n 50.000 euro per jaar. Ja, we hebben een lage begroting. Voor een appel en een ei zit je op de eerste rang. Wij zeggen wel eens: stop er een klein beetje geld in en er komt heel veel muziek uit.’’

 

Wat biedt de Concertzender?

,,Wij hebben de status van lokale publieke omroep en dat brengt beperkingen met zich mee. Wij mogen onze zender niet naar de sponsor noemen, en ook geen programma’s. Wel zijn uitingen op de website toegestaan en ook aan het begin en einde van het programma de bekende mededeling dat het ’mogelijk is gemaakt door’.

 

Verder hebben we wel ideeën. We willen in ieder geval het idee wegnemen dat we een soort goed doel zijn waaraan gedoneerd moet worden. Een sponsor moet ook iets aan ons hebben. Interactie is leuk. Daarom hebben we ook een sponsorpropositie gemaakt.

 

Zo is het mogelijk dat een sponsor zijn naam verbindt aan een van onze themakanalen. We hebben er achttien en dan kan er een genre worden uitgekozen dat past bij het karakter van het bedrijf. Een soort cherrypicking. De sponsormelding kan verschijnen als een luisteraar op het kanaal klikt en kan ook terugkeren in de audio. Dat is de basis, maar daarnaast kan er veel. We hebben nu een Engelstalige versie, die beluisterd wordt in de Verenigde Staten. In de toekomst doen we dan wellicht ook in het Duits. Daardoor zouden toekomstige sponsoren ook in het buitenland iets aan ons kunnen hebben.

 

Verder hebben onze programmamakers enorm veel kennis in huis. Zij kunnen bij voorbeeld lezingen houden. Onze dj’s kunnen de muziek verzorgen bij een bedrijfsfeest. Zo hebben we nog tal van mogelijkheden om een sponsor voor het voetlicht te brengen. We zijn een radiozender, communiceren is onze kracht.’’