De Concertzender start 2020 met een nieuwe voorzitter: Stan Paardekooper. Allesbehalve een onbekende in de Nederlandse muziek- en mediawereld, want hij is al jaren een actieve bestuurder bij stichtingen, orkesten en festivals in de Klassieke Muziek wereld. Maar wie is Stan zelf, en hoe ziet hij de Concertzender?
Ik ben in mijn jonge jaren als pianist opgeleid aan het Muzieklyceum Amsterdam, speel weinig meer. Ook heb ik altijd gezongen, bij het Toonkunstkoor Amsterdam, het Hoofdstadkoor en bij projectkoren als het Brabantkoor en Opera in Ahoy. Ik kom sinds mijn 8e jaar in het Concertgebouw, waar we door de ‘Premie van de Maand-club’ relatief goedkoop naar concerten konden gaan. Mijn oriëntatie is dus klassiek, door opvoeding en mijn ervaring door de jaren heen. Ook mijn beroepsloopbaan heeft dat natuurlijk veroorzaakt. Maar mijn muzikale belangstelling binnen de klassieke sector is breed, met een accent op vocaal en opera.
Ik vergelijk de Concertzender met een deskundige speciaalzaak, waar je gegidst en geholpen wordt door een overtuigde programmamakers en redacteuren. Ik wil dat die speciaalzaak groeit en bloeit, en overeind blijft in het geweld van luister- en kijkcijfers en het overstelpende aanbod van publieke en commerciële zenders. De Concerteznder is er voor luisteraars die moeite doen om meer te horen en te leren dan wat voor het oprapen ligt. Dat is ook het gevaar: door in de marge te opereren, kleeft aan de Concertzender, een echte vrijwilligersorganisatie dat het maar een hobby is, liefdewerk oud papier.
De directeur en de medewerkers moeten de klus inhoudelijk en redactioneel dragen. Daar doet een voorzitter niet aan af. Maar als het gaat om vragen van strategie, toekomstbestendigheid, heroriëntatie van het programma-aanbod en onze positie in het landelijke en regionale bestel, dan denk en help ik graag mee. En de mooiste premie is natuurlijk een toenemend aantal luisteraars!