In Documento van 15 en 29 juni zenden we een 2-delige serie uit over William Byrd die 400 jaar geleden, op 4 juli 1623, overleed. Reden om aandacht te schenken aan deze begaafde componist. In deel 1 vooral aandacht voor zijn geestelijke muziek, in deel 2 horen we zijn consort- en klaviermuziek.
William Byrd (1543-1623) kreeg als kind muziekles van de bekende componist Thomas Tallis in de koninklijke kapel te Londen. Op 20-jarige leeftijd werd hij benoemd tot organist van de kathedraal in Lincoln, en 9 jaar later, in 1572, tezamen met Tallis, werd hij organist van de Chapel Royal.
In 1575 kreeg hij, ook weer met Tallis, vergunning van Koningin Elizabeth I voor het drukken en verkopen van muziek.
Byrd wordt gezien als de grootste Engelse componist van zijn tijd. Niettemin werd altijd maar een klein deel van zijn oeuvre uitgevoerd. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat, alhoewel hij werkzaam was in het Protestante Engeland, hij toch met hart en ziel katholiek was. Niettemin bleef hij in de gunst van de koningin, waarschijnlijk omdat hij zonder onderscheid componeerde voor de anglicaanse en de katholieke eredienst.
Byrd schreef ook instrumentale muziek, zoals voor orgel, virginaal en gamba-consort.
William Byrd overleed als tachtiger op 4 juli 1623. Ondanks aanvaringen met zijn werkgevers en de boetes die hij daardoor moest betalen, stierf hij rijk en werd hij in de annalen van de Chapel Royal opgenomen als “Father of Musick”.
In deel 1 op donderdag 15 juni is er vooral aandacht voor zijn geestelijke, vocale muziek, in deel 2 op donderdag 29 juni horen we zijn consort- en klaviermuziek.
Uitzendingen: